Cycling is a conversation

In un post apparso qualche tempo fa su Speedbloggen, il blog di Vanilla Bicycles, i distanziali per la serie sterzo sono diventati un simbolo e un pretesto per parlare di temi piu’ ampi,  cioè la corretta messa a punto della propria posizione in bicicletta, o con sintesi inglese bike fitting, in particolare il suo legame con la sicurezza, e piu’ in generale la propria consapevolezza di ciclisti. Il tutto è partito da un evento putroppo tragico e terribile, la morte di un cicloamatore che è caduto sbagliando una curva in discesa in una manifestazione amatoriale. L’autore del post richiama alla necessità di pedalare connected, e si concede a un certo punto un’osservazione che non manca ovviamente di scatenare polemiche nei commenti al post:

I saw a picture of the guy… he looks like he was a lovely fellow. His bars were too high, too many spacers. I’m willing to bet his stem was too short. How you sit on a bike matters. How your bike fits matters. How much weight you have and where your center of gravity is going down a hill matters. It’s life and death. How you sit on a bike matters. How your bike fits matters. How much weight you have and where your center of gravity is going down a hill matters. It’s life and death.

Al di là delle polemiche, in cui non ha senso entrare dato che non conosciamo le circostanze, il luogo, né le persone coinvolte, il tema è sicuramente molto interessante e fa riflettere. Probabilmente nessuno di noi si avventurerebbe in una escursione in alta montagna o intraprenderebbe una navigazione in mare (senza alcun riferimento alla cronaca recente, ndr) privo della necessaria preparazione e senza aver preso adeguatamente in considerazione gli aspetti legati alla sicurezza, incluso quella del proprio equipaggiamento. Invece la familiarità che abbiamo con la bicicletta, oggetto con cui siamo abituati a convivere sin da bambini, oltre che la sua naturale semplicità, puo’ portarci ad essere piu’ superficiali e approssimativi, il che puo’ rivelarsi in alcuni casi pericoloso. In ogni caso non sono i distanziali dello sterzo il punto nodale della questione, come viene chiarito nel post successivo, che riportiamo qui per intero:

No one really cares about spacers, I know I don’t because it doesn’t matter. What does matter is that you think about how your weight is distributed on the bike and that you think about the constant ever changing dynamics between you, the road and where you are on the thing (as well as the surround). The real point is that biking is thinking. Likely that it starts out as a conscious cognitive process until it becomes a kind of body thinking. No matter your fitness level.. think of your position on a bike as an open conversation and an evolution that speaks to function. Find the comfort in the function. How long and low can you sit on a bike and still feel comfortable and neutral. Can you find your center of gravity and use it in different ways on the bike? Can you change your body to make the dialogue with the bike work better?
Cycling can be an endless conversation between the mind, the body, and the road. There is this hysterical reaction I see evoked when you tell someone that their position to too high up front… when instead there’s a possiblity of this wonderful adaptation between the body and the bike. Bikes are about balance, they teach us about balance. Where you put your hands has everything to do with where you find your balance. Play with this…. because there are consequences to being out of balance.  I feel best on a bike when I’m in balance and connected to it. It’s on me to find that. A stem isn’t about your manliness (it’ s just a stem/a part)… but how you sit on a bike can say alot about the nature of the conversation and the context of riding that works best for you. It’s a dynamic. Provoking this conversation about the front of the bike and your body somehow becomes a kind of hysteria. Balance is a conversation.. it’s the conversation. The one thing my bike is always teaching me.. is about balance.

Sempre sul tema del bike fitting, un articolo è apparso di recente anche su embrocation.

foto via flandriacafé

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